Darwin en God op één kussen.
In "Geloof en een Hoop Liefde" van 30 oktober
2014 konden we kijken en luisteren naar een interview met Emanuel Rutten die
verbonden is aan het Abraham Kuyper Centrum voor Wetenschap en Religie. Emanuel
moest al in veel evangelische mediapresentaties opdraven omdat hij bedacht
heeft dat God en Darwin best op het zelfde kussen kunnen slapen.
“Ik denk
eigenlijk dat de gedachte dat er een conflict zou zijn tussen wetenschap en
religie eigenlijk een moderne mythe is.... Dat is niet het geval! Je hoeft niet
te kiezen tussen God en Darwin. .... Je kunt op zo'n wijze geloven in god of in de
schepping dat er geen enkele spanning is, geen botsing is tussen de
evolutietheorie en de gedachte dat god bestaat en dat god de wereld heeft
voortgebracht of veroorzaakt of geschapen. die twee denkbeelden kunnen heel
goed samen gaan...... het zou zo kunnen zijn dat god de wereld geschapen heeft en daarmee het
hele proces van evolutie in gang gezet heeft”
Nou zit er m.i. nog wel wat verschil tussen
"voortgebracht", "veroorzaakt" en "geschapen", maar goed voor filosofen is dat
kennelijk te verwaarlozen. Wat mij meer opvalt is dat de stelling betekenisloos
is.
We weten allemaal dat we niet weten wie/wat de
Big Bang veroorzaakt heeft (mocht die al hebben
plaats gevonden). Er is nu ook een theorie dat de Big Bang is
voorafgegaan door een eerdere Big Bang. Zo kun je best een eindje door
bigbangen, maar aan het eind van alle gebang weten we nog steeds niet hoe het
allemaal begon. Wie of wat zat erachter? Als iemand dat met drie letters wil benoemen:
G, O en D (GOD), nou ja, prima lijkt mij, want “what is in a name?” En
inderdaad, tussen deze G, O en D en Darwin is er geen conflict.
Het wordt lastiger als je deze GOD vanuit een
andere hoek gaat invullen, want dan komen de conflicten wel. Noch in dit
interview noch in dat van Andries Knevel (21/5/2014)met deze Emanuel wordt
daarover doorgespit en zo blijven de kinderen van God wat langer gerustgesteld
dat geloof niet op veel punten met de wetenschap
in strijd is. Maar wat als je denkt dat GOD meer is dan wat er aan het aller, aller eerste begin was?
Interviewer: Even de wetenschap uit je hoofd zetten, jij bent
christen geworden. Wat betekent God dan voor jou?
Emanuel: God houdt mij in Zijn hand. Op één of andere manier, hoe dan ook,
houdt God mij in Zijn hand...
Als er geen zin is, geen uiteindelijke
betekenis, geen doel in de wereld meer, het enige dat je dan over houdt is het
gezellig en fijn en leuk hebben en als dat dan wegvalt, ja dan zit je eigenlijk
gelijk onthand.Hmm, GOD is dus een soort persoon met een Hand!
Emanuel Rutten laat zich in het gesprek met
Andries Knevel kennen als een kwetsbare jongeman die vanuit een diepe leegte en
verlangen naar zingeving, Jezus leerde kennen en in Hem het antwoord vond.
Dit soort geloofservaringen vinden plaats
binnen het evangelische christendom met Jezus, in het rijke roomse leven met
Maria, met Mohammed in de Islam, met
Hare Krishna in het Hindoeïsme en met allerlei andere “goddelijkheden” in welke religieuze context
dan ook.
Zodra zoiets heeft plaats gevonden, is het
buitengewoon lastig om het verstand zuiver zijn weg te laten gaan.
Je hebt dit ook heel sterk bij bijna
doodserveringen. Zo’n ervaring kan de beste wetenschappers ertoe brengen om met
waarheidsclaims te komen over de werkelijkheid die hun interpretatie van die
ervaringen legitimeren. Emanuel lijkt
dezelfde weg te gaan en met zevenmijlslaarzenlogica de weg te bewandelen van
Intelligent Design tot Jezus als Heer en Verlosser. Dit gaat als volgt:
"Er moet een intelligente
geest zijn geweest die het Universum heeft voortgebracht. We hebben de kennis
van het Universum al in onze broekzak en het kan niet zo zijn dat de kosmos
toevallig is ontstaan of op de een of andere manier wel had moeten ontstaan.
Het moet doordacht in gang gezet zijn."
Daar het maar de vraag is of de mens ooit de
primaire bron van zijn bestaan zal kunnen ontdekken, is iedereen in principe
vrij om hier een theorie over te hebben.
Maar dan beginnen de zevenmijlsstappen die
zonder enige rechtvaardiging genomen worden.
Die intelligente geest
is een persoon en die noemen we “GOD”.
Die GOD is de god van de christenen.
Die God wil zich aan ons
bekend maken.
Hij doet dat door de Bijbel
en door Jezus (die Emanuel immers ervaren heeft)
En hier is nog een staaltje logica:
Exegeten en historici (ja gooi ze maar op een hoop) geloven
vrijwel allemaal dat Jezus geleefd heeft, dat hij volgelingen had, een
Koninkrijk van God boodschap verkondigde en gekruisigd werd. En.... dat het graf leeg was..... Vele vrienden en vijanden hebben beweerd dat
ze hem (weer levend en al) gezien
hebben.
Nou denk ik ook wel dat de meeste historici
geloven dat Jezus geleefd heeft en volgelingen heeft gehad. Ook die kruisiging
is niet ondenkbaar, maar dat het graf leeg was is niet meer dan een interessante
hypothese om te verklaren waarom men ging geloven dat hij was opgestaan. In de
evangelieverslagen van zo’n 40 jaar later kom
je wel het gerucht tegen dat zijn lichaam was weggehaald. Met zo’n verhaal kun je niet
echt veel.
Dat vele vrienden en vijanden hebben beweerd
dat ze hem gezien hebben, is een derde hands conclusie. De apostel Paulus zegt
in een brief dat er wel meer dan 500
zijn geweest die hem weer levend hebben gezien.
In een rechtszaak zou de uitspraak van een
getuige dat velen tegen hem gezegd hebben dat A op die avond niet op de plek
van de moord was geweest, geen enkele waarde hebben zonder dat de betrokkenen dat
zelf kwamen vertellen. Met die uitspraak van Paulus doen we ook niet veel.
En met Jezus zit je wel opgescheept met een onverdedigbaar
scheppingsverhaal, steniging voor homoseksuelen en een ondergeschikte rol voor
de vrouw. Contextuele verklaringen daarvoor zijn onverteerbaar.
Maar goed, zoals Emanuel ook al zei, is het
wel fair om een verklaring te vragen en rechtvaardiging te eisen van een geloof
dat je emotioneel bevredigt?
“Als er
geen zin is, geen uiteindelijke betekenis, geen doel in de wereld meer, het enige
dat je dan over houdt is het gezellig en fijn en leuk hebben en als dat dan
wegvalt, ja dan zit je eigenlijk gelijk onthand.”
Misschien wel, maar toch, Jezus en Jehova
zullen over een paar honderd jaar zeker in het Westen gaan behoren in het
rijtje van Isis, Zeus, Jupiter, Wodan, Allah en anderen en wat moeten we dan?
Zouden we nu al niet moeten zoeken naar een steekhoudender antwoord op ons
verlangen naar zin en zingeving? Iets waar Darwin ook wel bij had willen slapen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef je eigen mening hier: