zaterdag 16 mei 2020

Korano-virus


Als je één ding van Allah (subhanahu wa ta'ala) kunt zeggen, niet dat Hij niet goed wist wat je tegen virussen kon doen. Nadat Hij Zijn profeet Mohammed (vzmh) de Koran had laten dicteren, zou er al gauw een korano-virus de kop opsteken. Om zijn volgelingen daartegen te beschermen liet hij de vrouwen mondkapjes en volledige gezicht en lichaam bedekkende kleding dragen! De Boerka en de Niqaab. 
Caveat: dit verhaal is gebaseerd op basisfeiten, maar gehuld in veel speelse fantasie. 
De mannen werden minder beschermd, maar door het zo te regelen dat iedere man, die zich dat kon veroorloven, 4 vrouwen mocht huwen, zou dat ook wel in evenwicht blijven.

De kiem van dat islamofobische virus moet in de tijd van Abraham/Ibrahim zijn ontstaan en mogelijk veel later vanuit een lab in het Witte Huis zijn ontsnapt (of vrijgelaten?). Deze aartsvader was beloofd dat zijn nageslacht tot een groot volk zou worden, maar hij was al 85 en zijn vrouw 75 en de voor het vervullen van die belofte nodige zoon was nog steeds niet geboren. Beide in de Korano-virus gevoelige leeftijd, dus. Ze besloten daarop dat het veiliger was die zoon maar via een draagmoeder geboren te laten worden en een slavin van Sara, Hagar, werd aan Abraham/Ibrahim als vrouw gegeven. Dat resulteerde inderdaad in een zoon Ismaël/Ishmael.

Toen er even later de nodige mondkapjes beschikbaar kwamen en er veilig gevreeën kon worden, werd Sara alsnog zwanger en baarde Isaäk.

Via wie moest nu dat grote volk gaan ontstaan? Yahweh, de god van Joden en christenen, en zijn collega, Allah (SWT), kregen daar grote ruzie over. Volgens Allah (SWT) was Ishmaël de favoriete zoon van Ibrahim. Die Isaäk was meer een ongelukje. Ishmael was de zoon die bereid was geweest om opgeofferd te worden. Maar Yahweh hield het op Isaäk en liet Abraham al zijn andere zonen onterven. De ontwikkelingen bij Ishmael zijn in het Westen wat minder bekend. Voor de geïnteresseerden hier over hem dan nog wat meer informatie.

Het verhaal van Ishmael

Ibrahim wist het: Ishmael zou tot een groot volk worden en daarom vroeg hij zich af wat nu wel het Mekka voor zijn zoon zou kunnen zijn. Nou Mekka, natuurlijk! Dus zij met z'n drieën, vader, draagmoeder Hagar en zoon op weg naar Mekka. Ishmael was toen groot genoeg en hoefde door zijn draagmoeder niet langer gedragen te worden.

In Mekka aangekomen, keek Ibrahim rond om te zien hoe hij zich nog een beetje nuttig kon maken. Een reisbureau leek hem wel wat, maar dan moest er ook een toeristische attractie komen. Nou wat is er niet aantrekkelijker dan een grote holle kubus, een Kaaba. Samen met zijn zoon hebben ze die dan gebouwd midden in Mekka. Toen dat klaar was zetten ze minaret.net op, een G7 netwerk dat middels minaretten over de hele wereld reclame zou maken. Gelovigen werden daarbij opgeroepen om toch minstens één keer in hun leven mee te doen aan de Hadj, een reis naar Mekka.

Aangekomen in Mekka kunnen ze meedoen aan een hardloopwedstrijd en 7 keer heen en weer lopen tussen twee bergen buiten Mekka: Al-Safa en Al-Marwah.

Dat getal 7 is belangrijk, want toen ze in Mekka aangekomen waren, kreeg Ibrahim op een gegeven moment weer zin om terug te keren naar zijn zoon Isaäk. Hagar vraagt hem dan nog aan wie hij haar en zijn zoon dan wel toevertrouwt. Aan Allah (SWT), zegt Ibrahim, waarop Hagar haar geloof in die god bevestigt.

Toch lijkt het dan even niet goed te gaan, want er ontstaat een hittegolf en er is niet genoeg water voor haarzelf en haar zoon. Ze loopt op zoek naar water in paniek 7 keer heen en weer tussen de bergen Al-Safa en Al-Marwah. Als ze na 7 keer terugkomt bij haar zoon, zit hij in het zand te krabben en wat gebeurt er? Spontaan komt er water opborrelen. Net waar je als hardloper aan toe bent! De ontstane bron heet ZamZam en als je ter nagedachtenis deze zelfde loop gelopen hebt, krijg je daar waarschijnlijk nu een flesje AAdrank. Hagar en Ishmaël zullen dat water in eerste instantie wel samsam gedeeld hebben, hoewel er volgens de overleveringen later ook een hele stam ( de Jurhum) mee aanschoof.

Ishmael trouwt een vrouw uit deze stam, maar als vader Ibrahim dan weer eens langs rent op zijn e-kameel en niet met open armen door de vrouw ontvangen wordt, moet zij van hem tegen haar man zeggen “de drempel van hun huis te vervangen”. Ishmael snapt dat dit betekent dat hij van zijn vrouw moet scheiden en een ander huwen. Die is wel lief voor Ibrahim en ze mag tegen haar man zeggen dat zijn vader “blij is met deze drempel”. Zij mag dan blijven en voor nageslacht zorgen want uit hem zou eenmaal de profeet (vzmh) geboren worden (en alle andere Arabieren) !